کد مطلب: ۶۰۲۵
تعداد بازدید: ۱۹۱
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۲
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۹۲
مخالفان اسلام هیچ امیدی برای ضربه به پیکره‌ی این آیین را نخواهند داشت و بر این اساس، تنها آرزوی مرگ رسول خدا(ص) را داشتند تا پس از وی مسلمانان را از مسیر اسلام جدا سازند.

ادله‌ی امامت حضرت علی(ع)


آیه اکمال دین


... الْیوْمَ یئِسَ الَّذِینَ كَفَرُوا مِن دِینِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْیوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِینَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیكُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا... (۳)
...امروز کفرپیشگان از [شکست] دین شما ناامید شده‌اند؛ بنابراین از آنان مترسید و از من بترسید. امروز [با نصبِ علی بن ابی طالب(ع) به ولایت و امامت امت] دینتان را برای شما کامل، و نعمتم را بر شما تمام کردم، و اسلام را برایتان به عنوان دین پسندیدم...(مائده، ۳)


توضیح

 

به اجماع علمای شیعه و اعتراف بسیاری از علمای اهل سنت، این آیه در ماجرای غدیر خم و پس از نصب علی(ع) توسط پیامبر(ص) به امامت و جانشینی خود، نازل شده است.

خداوند در این آیه، به مؤمنان مژده می‌دهد که با این کار، نعمت هدایت خود را بر مسلمانان تمام و دین اسلام را کامل ساخته است؛ زیرا مخالفان اسلام هیچ امیدی برای ضربه به پیکره‌ی این آیین را نخواهند داشت و بر این اساس، تنها آرزوی مرگ رسول خدا(ص) را داشتند تا پس از وی مسلمانان را از مسیر اسلام جدا سازند. از این‌رو، اعلام خلافت حضرت علی(ع)، تضمین ادامه‌ی راه مسلمانان و کامل‌کننده‌ی دین اسلام بود.

 

حدیث

 

امام علی(ع): «مردم زمانی هلاک شدند که میان امامان حق و باطل فرق نگذاشته و تصور کردند هر کس در جایگاه خلافت ایستاد، باید اطاعت شود.» بحارالانوار: ج۶۹ ص۱۷۶.

 

نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

محمد حاج ابوالقاسم و سیدمهدی هاشمی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: